به موازات تغییرات اقتصادی کشور، نگرش مردم به متغیرهای اقتصادی و انتظار آنان از بازارهای مالی مختلف، تغییر مییابد .با تغییر نگرش، رفتار مردم در بازار نیز تغییر میکند. این تغییر رفتار، می تواند تأثیر بسزایی در اقتصاد کلان کشور داشته باشد. از این رو، شناخت رفتار احتمالی مردم در وضعیت اقتصادی فعلی و پیشرو، میتواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تصمیمگیران، سرمایهگذاران و فعالان بازارهای مالی قرار دهد.
بازارهای مالی به عنوان یکی از ارکان حیاتی اقتصاد شناخته میشوند و عملکرد آنها به طور مستقیم بر رشد اقتصادی، تخصیص منابع و رفاه عمومی تأثیر میگذارد. یکی از عوامل مهمی که به ندرت در تحلیلها گنجانده میشود، ادراک و نگرش مردم نسبت به این بازارها است، چرا که باورها، احساسات و تصورات عمومی از بازارهای مالی میتواند نقش بسیار مهمی در رفتارهای سرمایهگذاران، تصمیمگیریهای مالی و روندهای بازار ایفا کند.
برای این منظور، مرکز افکارسنجی ملت با همکاری دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس از سال ۱۴۰۰ اقدام به سنجش شاخصهای اعتماد مصرفکننده و انتظارات تورمی کرده است که سنجش بازارهای مالی سودآور از نگاه مردم در بخشی از این پروژه سنجیده میشود. ادراک مردم از سودآوری بازارهای مختلف مالی اعم از مسکن، طلا، ارز، خودرو، بورس، رمز ارزها و سپردههای بانکی و همچنین احتمال خرید و تعویض مسکن و خودرو توسط آنها در این بررسی آمده است.
این پروژه از آبان ماه سال ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۴ به صورت فصلی در ۱۵ موج اجرا شده است و ادامه دارد. در این گزارش علاوه بر مقایسه نتایج همه ۱۵ موج اجرا شده، نتایج آخرین موج که دادههای آن در بازه زمانی ۱۳ تا ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۴ گردآوری شده، ارائه می شود.