قدرت ناپیدای افکار عمومی/ معرفی 3 اثر در حوزه افکار عمومی

به گزارش افکارسنجی ملت؛ افکار عمومی نیروی جمعی و پویایی است که می‌تواند سرنوشت جوامع را تحت تاثیر قرار دهد. افکار عمومی که خود شکل گرفته و متاثر  از عوامل مختلفی  است، واکنشی فعال به رویدادهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی  دارد. رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی با انتشار اطلاعات، خانواده و محیط اجتماعی با ارائه ارزش‌ها و رهبران فکری و اجتماعی، سیاستمداران و کارشناسان با اظهارنظرهای خود به افکار عمومی جهت می‌دهند. از این رو شناخت افکار عمومی، به عنوان پایه ارتباطات، تبلیغات و نگرش‌های جامعه اهمیت زیادی درعلوم اجتماعی دارد. 

1.افکار عمومی و معیارهای سنجش آن
کتاب «افکار عمومی و معیارهای سنجش آن» به قلم سید محمد دادگران سال 1399 در 211 صفحه توسط انتشارات مروارید به چاپ رسیده است.

قدرت ناپیدا
دادگران در این کتاب از قدرت نامرئی افکار عمومی می‌گوید: افکار عمومی قدرت ناپیدایی است که بی گنج و بی محافظ و بی ارتش برای شهر، برای دربار و حتی برای قصر پادشاهان قانون وضع می‌کند، افکار عمومی دادگاهی است که در آن، همه مردانی که نگاه ها را به سوی خود برمی گردانند الزام دارند حضور یابند و پاسخگو باشند: افکار عمومی در جایگاه خود مثل اینکه بر تخت نشسته باشد، جایزه می دهد، تاج بر سر می گذارد و برمی دارد، شهرت‌ها را افزایش یا کاهش می دهد. امروزه کوشش در شناخت چنین پدیده بغرنجی تحت عنوان افکار عمومی و ترسیم عوامل تعیین کننده و مسلط در آن از طریق بکارگیری ابزارهای مناسب سنجش افکار عمومی از جایگاه والایی برخوردار است و می‌تواند برای استادان، دانشجویان، دانشگاه ها در رشته های علوم اجتماعی و پژوهشگران نکته یاب و همه کسانی که در رمزها و چیستان های آن کنجکاوند، مفید آید.

2. افکار عمومی
کتاب «افکار عمومی» نوشته والتر لیپمن، یکی از آثار کلاسیک در زمینه تحلیل افکار عمومی است. این کتاب به بررسی نحوه شکل گیری افکار عمومی و تاثیر آن بر دموکراسی می‌پردازد. این کتاب در سال 1922 توسط شرکت هارکورت به چاپ رسیده است. کتاب افکار عمومی لیپمن برخی از پیامدهای کلی تعاملات بین روانشناسی، محیط و رسانه‌های ارتباط جمعی را برجسته می‌کند.

بسیار بزرگ، بسیار پیچیده و بسیار زودگذر
والتر لیپمن در مقدمه، ناتوانی انسان در تفسیر جهان را اینگونه توصیف می‌کند: «محیط واقعی روی هم رفته برای آشنایی مستقیم بین افراد و محیطشان، بسیار بزرگ، بسیار پیچیده و بسیار زودگذر است». در عوض، افراد یک شبه‌ محیط می‌سازند که یک تصویر ذهنی ذهنی ، جانبدارانه و لزوماً خلاصه‌شده از جهان است و تا حدی، شبه‌ محیط هر کسی یک خیال است. مردم «در یک جهان زندگی می‌کنند، اما در جهان‌های متفاوتی فکر و احساس می‌کنند.» رفتار انسان توسط شبه محیط فرد تحریک می‌شود و سپس در دنیای واقعی بر اساس آن عمل می‌شود.


3. شناخت افکارعمومی
کتاب «شناخت افکار عمومی» به قلم داود زارعیان سال 1386 در 110 صفحه توسط انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده است.
این کتاب به تاریخچه افکار عمومی، اهمیت، تعریف و تقسیم بندی آن می‌پردازد. همچنین به تشریح شایعه به منزله یکی از عوامل مهم در شکل گیری افکار عمومی پرداخته و مجاری تشکیل دهنده افکار عمومی، شیوه های اثرگذاری بر آن و نقش رسانه‌ها بر افکار عمومی را بررسی می‌کند.

کهکشانی از ستارگان سرشار یا سیاهچاله‌ای متروکه و مرگبار!
زارعیان در بخشی از کتاب اشاره می‌کند: ما اگر نتوانیم «دانسته‌» های  خود را به «داشته» های خود تبدیل کنیم؛ در واقع نه چیزی می‌دانیم و نه چیزی داریم! دانشی که به کار گرفته نشود با بی دانشی فرقی ندارد. ما خیلی چیزها را می‌دانیم اما در بسیاری از چیزها سردرگم هستیم. چرا!؟
آنهایی که به خرد جمعی وقعی نمی‌نهند در واقع قبل از هر چیز خرد خویشتن را زیرسوال می‌برند! حضرت محمد (ص) پیامبر بزرگ اسلام می‌فرمایند: «بعد از مرگ هر کس اگر می‌خواهید بدانید که وی بهشتی یا دوزخی است، بنگرید که مردم درباره‌اش چه می‌گویند!». «افکار عمومی» در دیدگاه و بینش پیامبر اسلام معیار و ملاکی است برای سردرآوردن از سرانجام کار... افکار عمومی یک جامعه ضمیر درونی و ناخودآگاه آن جامعه است.