در این سلسله پستها که با عنوان #کلیشهها منتشر میکنیم، تلاش میکنیم ضمن بیان کلیشهها و خطاهای رایج درباره پیمایشهای تلفنی، به آنها پاسخهای علمی و مستدل بدهیم.
کلیشهها و خطاهای رایج درباره افکارسنجی (قسمت چهارم)
در این سلسله پستها که با عنوان #کلیشهها منتشر میکنیم، تلاش میکنیم ضمن بیان کلیشهها و خطاهای رایج درباره پیمایشهای تلفنی، به آنها پاسخهای علمی و مستدل بدهیم.
کلیشه چهارم: پژوهش کمّی عمق لازم را ندارد، بهتر است از مصاحبه کیفی استفاده شود!
هیچ یک از روشهای پژوهش، نسبت به سایر روشها برتری ذاتی ندارد. انتخاب نوع روش به عواملی مثل هدف پژوهش، زمان و بودجه بستگی دارد.
نظرسنجی یعنی سنجش سطحیترین لایه آگاهی یک انسان.
پیمایش (Survey) مساوی است با نادیدهگرفتن جزئیات به نفع تصویر کلی و عام.
در روشهای کمّی ما به دنبال ارائه یک تصویر کلی از وضعیت جامعه آماری هستیم نه شناخت عمیق از آن.
در پیمایش کمّی، سرعت گردآوری داده مهم است.
در پیمایشهای کمّی، از روشهای کیفی، اغلب به عنوان روش تکمیلی استفاده میشود (گروه کانونی، مصاحبه کیفی و ...).