در عصر حاضر، سلبریتیها به یکی از کنشگران کلیدی جوامع مدرن تبدیل شدهاند؛ بهگونهای که نمیتوان نفوذ اجتماعی، سیاسی، فرهنگی آنها را نادیده گرفت. اگرچه فرهنگ سلبریتی در ابتدا در غرب و به طور خاص در آمریکا پدید آمده است، اما در دهههای اخیر در کشور ما نیز رشد قابلتوجهی یافته است. علیرغم رشد فرهنگ سلبریتی، به نظر میرسد سیاستگذاری و قانونگذاری درباره این فرهنگ، کاستیهای بسیاری دارد. اگرچه در طی سالهای اخیر، نهادهای حاکمیتی مختلف طرحها و سیاستهایی را به صورت گزینشی و غیرنظاممند در خصوص فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سلبریتیها تدوین و پیادهسازی کردهاند، اما همچنان خلاء قوانین و سیاستهای دقیق و شفاف در این زمینه، بیش از پیش محسوس است.
افکارسنجی ملت با همکاری دفتر مطالعات فرهنگی و دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، اقدام به اجرای یک پیمایش ملی با هدف توصیف نگرش مردم به فرهنگ سلبریتی در ایران، میزان هواداری از سلبریتیها و میزان اعتماد مردم به آنها کرده است.
دریافت فایل گزارش