مشارکت به معنای دخالت اعضای یک جامعه در فرآیند تصمیمگیری است. در حقیقت جوهر مشارکت، احساس تعلق و نقش داشتن فرد در اداره جامعه است. نقطۀ عطف در مفهوم مشارکت، ارادی و داوطلبانه بودن آن است. ایام انتخابات فرصت مغتنمی برای مطالعه رفتار انتخاباتی جامعه است. این در حالی است که مراکز افکارسنجی عمدتاً مشغول سنجش ذائقه سیاسی، میزان آرای کاندیداها و نهایتاً پیشبینی موفق درصد مشارکت هستند.
با این وجود موسسه افکارسنجی ملت تلاش نمود علاوه بر برآورد میزان مشارکت، صرفاً به بررسی موضوع مشارکت در سطح خُرد نپرداخته و بتواند تحلیلی در سطح کلان از مشارکت مردم در انتخابات، ارائه کند. بدیهی است که اتخاذ رویکرد کلان در تحلیل دلایل مشارکت، این امکان را ایجاد مینماید که بتوانیم مبتنی بر دادههای واقعی. پروژه «بررسی مشارکت مردم در انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰» در سه موج توسط موسسه افکارسنجی ملت وابسته به مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی انجام شده است. از آنجا که هدف این پروژه، مطالعه برخی عوامل اثرگذار بر مشارکت مردم در انتخابات بوده است؛ هر موج، پس از یک رخداد سیاسیای که به لحاظ نظری بر مشارکت مردم در انتخابات تاثیر دارد، انجام شده است.