در این سلسله پستها که با عنوان #کلیشهها منتشر میکنیم، تلاش میکنیم ضمن بیان کلیشهها و خطاهای رایج درباره پیمایشهای تلفنی، به آنها پاسخهای علمی و مستدل بدهیم.
کلیشهها و خطاهای رایج درباره افکارسنجی (قسمت سه)
با وجود دادهکاوی و روشهای نوین مثل علوم اجتماعی محاسباتی، دیگر نیازی به پیمایش کمّی نیست!
اگرچه دادهکاوی در زمینه افکارعمومی، میتواند اطلاعات مفیدی در اختیار سیاستگذار قرار بدهد، اما جامعه آماری آن محدود به کاربران خاصی مثل کاربران توئیتر یا اینستاگرام است. لذا نتایج آن قابل تعمیم به کل جامعه نیست.
دادهکاوی یک تکنیک برای بازتاب افکار عمومی در فضای مجازی است و تعارضی با پیمایش کمی ندارد، بلکه میتواند به تکمیل نتایج کمک کند.
سیاستگذار بهتر است از هر دو ابزار دادهکاوی و افکارسنجی بهره ببرد و درباره هر کدام نقاط ضعف و قوتها را در نظر بگیرد./
انتهای پیام