کلیشه‌ها و خطاهای رایج درباره افکارسنجی

23

در سلسله گزارش‌هایی که با عنوان #کلیشه‌ها منتشر می‌کنیم، در نظر داریم، ضمن بیان کلیشه‌ها و خطاهای رایج درباره پیمایش‌‌های تلفنی، به آنها پاسخ‌های علمی و مستدل بدهیم. 

 

 کلیشه اول: نتایج به دست آمده از افکارسنجی با داده‌های واقعی در دسترس، همخوانی ندارند.

مثال: بین ادراک مردم از تورم و ارقام اعلامی از سوی مرکز آمار یا بانک مرکزی تفاوت وجود دارد!
 گام اول: باید از عدم همخوانی اطمینان حاصل شود:
آیا جامعه هدف افکارسنجی با جامعه هدف داده‌های واقعی یکسان بوده است؟
آیا به لحاظ زمانی، بین زمان گردآوری داده‌های افکارسنجی و داده‌های واقعی، تطابق وجود دارد؟
آیا روش اجرای افکارسنجی به ویژه طراحی ابزار و روش نمونه‌گیری به درستی انجام شده است؟

علل عدم همخوانی:
محافظه‌کاری و پنهان‌کاری: نتایج میزان درآمد با میزان هزینه‌کرد خانوار یکسان نیست (نرخ مشارکت در انتخابات)
همواره بین ادراک مردم از واقعیت و خود واقعیت، فاصله وجود دارد. به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «بررسی دلایل تفاوت درک مردم از تورم و نرخ تورم رسمی» رجوع کنید. 
لینک:

خطای پاسخگویی: مردم ممکن است عدد دقیقی درباره میزان مصرف ماهانه برخی اقلام  در خانواده خود نداشته باشند.

 نکته: در صورت عدم همخوانی، به جای نادیده گرفتن نتایج افکارسنجی، باید به دنبال تحلیلی چرایی عدم تطابق بود!./

انتهای پیام

 

فایلهای پیوست

1 فایل برای دانلود

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت